Fire

wie veel blogs leest over financieen zal de term fire vast regelmatig tegenkomen.. fincancial independent - retire early..
ook wij zijn hier actief mee bezig! Sinds een klein jaar aan het beleggen bij binck, met 100 euro per maand, we sparen (dat levert weinig op in deze tijd behalve zekerheid), we hebben een annuitaire hypotheek en lossen dus af. bewust gekozen voor geen ingewikkelde combinaties etc.

we genieten nu ook zeker, daarmee wil ik niet wachten tot mijn pensioen, maar de kosten hoeven daarvan niet extreem hoog te zijn ;) onze vakantie in nederland 2 weken genieten, heeft ongeveer 1500 gekost, wat ik al enorm veel vond ;) en zo maken we veel bewuste keuzes.

ons spaargeld, wat ik zo mooi had verdeeld in potjes, ga ik vermoedeljik allemaal overboeken naar m.oneyou ivm iets meer rente.. weg overzicht in potjes ;) gelukkig kan en mag je altijd veranderen ;)
bij de ing krijgen we slechts 0,03% rente en bij moneyou op de normale spaarrekening 0,3 en op een deposito voor 6 maanden vast 0,45%

ondertussen verhoogt ons inkomen beetje bij beetje (ik werk wat meer uren/1 kindje komt vaker) en mn man verdient ietsje meer door opslag. maar ons maandbedrag wat ik elke maand naar de betaalrekening stort,  blijft nog altijd t zelfde zolang er neits in maandlasten verandert. hierdoor sparen we steeds een beetje meer. Ondertussen zijn de spaardoelen van dit jaar al zo goed als gehaald. dus kan ik gaan verzinnen wat we met de rest gaan doen (duo aflossen, extra aflossen hypotheek, extra investeren bij binck) Wat mijn inkomen precies gaat doen na september, als ik een vaste vrije dag heb, weet ik niet, dat zullen we dan wel zien. maar dat de spaarrekeningen nu al helemaal gevuld zijn had ik niet verwacht natuurlijk! dus het is totaal geen probleem!


Dit alles voelt al behoorlijk financieel onafhankelijk. is het natuurlijk helemaal niet omdat we beide nog wel gewoon werken ;) we hebben geen passief inkomen oid, maar we zijn zelf iig erg blij met hoe het nu gaat! kunnen soms nutteloze aankopen doen (spontaan nieuwe stepjes voor de kinderen of alvast kijken naar een nieuw zonnescherm en nieuwe parasol etc) zonder dat t ten koste gaat van t plan. heerlijk :)
we laten er ook genoeg voor, maar zijn er zo aan gewend, dat t uberhaupt niet meer zo voelt.

We hebben alleen geen bepaald doelbeddrag voor ogen.. we zijn pas 33 en 34.. hoe kan je nu uberhaupt weten wat dan normale maandlasten zijn en dus je doelbedrag. ook geen idee hoe lang je leeft.. dus we doen gewoon ons best, zonder vast omlijnd doelbedrag.. dat zal tegen die tijd langzamerhand vast wel duidelijker worden.. in al die jaren (duurt nog langer dan we nu uberhaupt al leven) zal er nog genoeg veranderen dus ik wil ook geen vast omlijnd plan maar juist vrijheid :)

2 opmerkingen:

  1. Ga beleggen in vastgoed! Koop een appartement in de stad (R'dam, Den Haag, Utrecht, Haarlem, Leiden, Groningen, Eindhoven) en verhuur. Je kunt hierbij eventueel ook de overwaarde op je eigen huis inzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overwaarde opnemen durf ik dan weer niet zo goed. Ben te voorzichtig denk ik ;) Plus als ondernemer telt mijn gemiddelde inkomen mee van de afgelopen 3 jaar, dat is niet zo bijzonder veel dus we kunnen niet eens heel veel meer lenen dan nu ;) (kleine 20/30k meer dan nu ?) hoop gedoe, afspraken etc. wil ergens wel investeren in vastgoed, maar zie ook veel leeuwen en beter op de weg (hoe zit het met onderhoud, wie regelt wat, heoveel tijd en geld kost dat etc, hoe zit met verhuur, contracten etc.. ) maar is zeker iets voor de toekomst om naar te kijken!

      Verwijderen

rustige week

Extra uitgaven deze week waren Een hoesje voor dochters nieuwe tablet, via wish 7,80 een broek voor dochter in de sale. keek voor mezelf...