Update spaarpotjes

Hoe gaat t nu met mn diverse spaarpotjes bij de ING en Moneyou ?

Ik merk dat ik het erg lastig vond om allemaal geld heen en weer te schuiven.. elke maand ging er geld heen en weer voor aankopen die uit de potjes gedaan konden worden.. erg onhandig en onoverzichtelijk!

Dus nu bedacht dat die spaarpotjes als buffer bedoelt zijn, buffer met een doel.. voor als die kosten eens niet van het maandelijks inkomen betaald kunnen worden..

Ik ben ze nu dus aan t vol sparen zegmaar.. en probeer er zo min mogelijk geld uit te halen maar dat te betalen van t geld wat maandelijks overblijft (elke maand enorm wisselend.. dus soms zal het niet lukken)

Als t zo blijft gaan als nu zijn de potjes eind dit jaar al vol.. voor volgend jaar wil ik de spaardoelen voor sommige potjes nog verhogen (vooral t potje voor auto en huis/tuin), maar andere potjes zijn dan gewoon vol. Ik wil dan dus alle extra kosten van t maandgeld betalen en de potjes zo laten staan voor als het echt nodig is. zo heb ik ook meer overzicht hoeveel spaargeld er dan over is om evt leuke dingen te doen, te shoppen maar ook extra af te lossen bij Duo en eventueel de hypotheek en zo hebben we ook geen last van eventueel minder inkomen oid omdat de potjes gewoon gevuld zijn voor de rest van t jaar

Grappig om te merken hoe het evolueert.. mijn gebruik van potjes.. en hoe t bij iedereen verschilt. komt bij mij misschien ook omdat we geen vast inkomen hebben, maar dus wel leven van een soort vast maandbedrag. ons spaarbedrag verschilt dus enorm elke maand.. dat kan 100 euro zijn maar ook bijna 4000 (deze maand belastinggeld over 2016 extra gekregen door fout van de boekhouder die hij rechtgezet heeft en mn mans vakantiegeld.. ) om die reden zou een vast spaarbedrag per maand niet werken..
Het enige waar vaste spaarbedragen naartoe gaan zijn een potje voor de zorgkosten zodat we die in januari in 1 x kunnen betalen en op de spaarrekeningen van de kinderen. de andere bedragen verschillen elke maand. Daar werk ik met percentages. Excel rekent heerlijk makkelijk voor mij uit hoeveel er naar elk potje gaat ;)
Wat er overbljift (aangezien ik van ronde bedragen hou, ben ik overgestapt naar ronde bedragen verdelen over de spaarpotjes) gaat direct naar duo... zo los ik daar kleine beetjes extra af, maar ook kleine beetjes helpen. het restbedrag is niet zo heel erg hoog meerd.. en zo gaat t toch net nog een beetje sneller


hoe gaat t met jullie spaardoelen ?? zit je op schema, valt het tegen dit jaar of juist enorm mee ?
evalueer je je methode wel eens ? verander je wel eens ??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

rustige week

Extra uitgaven deze week waren Een hoesje voor dochters nieuwe tablet, via wish 7,80 een broek voor dochter in de sale. keek voor mezelf...