spaargeld reorganisatie


Waar ik 2 jaar geleden fanatiek begon met diverse potjes om te gaan sparen, diverse spaardoelen, was nu het punt bereikt dat ze allemaal wel ongeveer vol zouden gaan zitten en nog niet van plan er flink wat van te gebruiken.. Ondertussen is de rente overal weer flink gedaald natuurlijk.. bij moneyou krijgen we nog ietsje meer dan bij ing.. dus kwam langzamerhand het plan om toch meer bij moneyou te stallen dan bij ing... maar ja hoe dan want bij moneyou kan ik aanzienlijk minder spaardoelen aanmaken dus het potjessysteem kan daar niet meer...
ondertussen werd het een concreet plan en ben ik ook daadwerkelijk begonnen met overboeken en het aanpassen in mijn excelschema..

het plan is nu:

  • een grote buffer aan te houden op MY. deels buffer deels reservering voor bijvoorbeeld klussen aan het huis (gepland of omdat het nodig is opeens bij schade oid ) auto, bakfiets, hoge zorgkosten of wat dan ook. 
  • een kleine buffer bij ING voor alle kosten die binnen dat bedrag passen. deze vullen we dan zsm weer aan tot het gewenste bedrag. 
  • Alles wat overblijft als deze potjes gevuld zijn kunnen worden uitgegeven (we hebben nog wat wensen zoals een nieuwe matras, nieuwe eettafelset in de tuin, nieuwe zonnescherm en nieuwe parasol, misschien zonnepannelen.. kan van t geld wat over is of de kleine buffer) 
  • Als er daarna geld overblijft gebruiken om extra te gaan aflossen (annuitaire hypotheek dus dan is het echt extra aflossen ;) ) duo versneld aflossen of meer investeren in aandelen bij binck
  • Als er veel geld overblijft ook nadenken om de maandelijkse inleg bij binck te verhogen. is nu 100 per maand. (misschien zodra duo is afgelost die 100 per maand gebruiken om extra in te leggen bij binck ? zo wijzigt er weinig in de maandlasten ;))

Hoe gaat het met jullie financiele doelen ??


3 opmerkingen:

  1. Wij hebben onze potjes bij de knab staan, ook vanwege het ietswat hogere rentepercentage. Hier kunnen we wel een onbeperkt aantal spaarrekeningen (via ons gratis account) aanmaken, dus misschien een goede tip ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt! ik hou t bij moneyou. merk dat ik toch al een beetje klaar was met t potjessysteem.. (uiteindelijk ga je toch schuiven als t nodig is.. en al t geld is ook niet in 1 dag nodig... :p neem aan dat we niet in 1 dag/week/maand een nieuwe auto kopen, wasmachine, telefoon, laptop, hoge zorgkosten, bakfiets en ook nog eens megakosten aan t huis maken ;) ) uiteindelijk hebben de potjes hun doel gediend.. er is genoeg ;) en dat geeft rust.. :) nu is er een grote buffer bij my en een kleine buffer/reserveringspotje hoe je t noemen wil, bij ing van 5000 euro. alle extra/onverwachte/geplande uitgaven wil ik nu van dat potje gaan doen en direct weer aanvullen (er komt maandelijks ook vaak meer binnen dan eruit gaat, dus dat wordt eerst gebruikt uiteraard en dan eventueel aanvullen vanuit de kleine buffer) en dan hopen dat we de grote buffer niet nodig hebben/bewaren voor als t nodig is. voelt nu als een prima plan :) en ondertussen wil ik een soort deposito ladder creeeren bij moneyou..lekker ingewikkeld maar ach dat houdt een nerd bezig :p elke maand wil ik 1500 in een deposito storten bij my en na 6 mnd komt dat geld dus ook elke maand weer vrij/verleng ik automatisch weer voro 6 maanden. zo krijg ik daar nog iets meer rente op. bij nood is het direct opneembaar (dan wel minder rente maar ja ) uiteraard levert beleggen meer op ;) maar ik vind het fijn om wat zekerheid op te bouwen op deze manier. we beleggen ook al bijna een jaar bij binck, 100 euro per maand, daar willen we de inleg misschien ook gaan verhogen

      Verwijderen
  2. Momenteel staat mijn geld verdeeld over 2 spaarrekeningen. De reden daarvoor is omdat ze alle twee 1,2 procent geven. Dit geld wil ik gebruiken voor een appartement. ☺️

    BeantwoordenVerwijderen

rustige week

Extra uitgaven deze week waren Een hoesje voor dochters nieuwe tablet, via wish 7,80 een broek voor dochter in de sale. keek voor mezelf...