tips voor huis kopen ?

Ik wou de titel kort houden.. hier de langere versie..
We willen in de nabije toekomst heel graag een huis kopen ipv huren.. Dit omdat het huis ons nu 705 euro per maand kost.. best een smak geld.. Niet erg, dat kunnen we betalen, maar volgens mij betaal je voor een hypotheek niet eens heel erg veel meer ? En ja ik snap dat er dan nog kosten bovenop komen voor onderhoud, al zal dat nog wel meevallen bij nieuwbouw (wat wij graag willen) ?? En natuurlijk je woz aanslag..
Nu sparen we een leuk bedrag per jaar. Ons inkomen is naar mijn maatstaven dus goed (we kunnen leuk leven maar ook nog sparen.. ) Maar volgens mij kunnen we niet eens bijzonder veel hypotheek uitgeven. het exacte bedrag wil ik eens laten uitrekenen.. ik weet nl ook niet of mijn inkomen als gastouder meegerekend wordt.. (het is ook niet zo bijzonder veel maar toch)

Wat zijn dingen waar ik aan moet denken ?
Wat voor bedragen moet je bijv zelf ophoesten, buiten de hypotheek.. ?
Wat voor kosten heb je aan een nieuwbouwhuis als je het koopt ? de tuin, vloer, raambekleding, meubels etc nemen we mee natuurlijk, behang, verf etc, nog andere dingen ??
Veel andere kosten die je als huurder niet hebt? woz aanslag, onderhoud..  ?

de do's en donts bij het het aflsuiten van een hypotheek ? welke vormen zijn aan te raden en welke vormen zijn absoluut af te raden?

Er staan nu helaas nog geen huizen naar onze wensen te koop. en sowieso maar afwachten wat we max kunnen lenen, incl starterslening..
Ik wil nl niet op ruimte inleveren als we gaan kopen.. Omdat ik gastouder ben en de ruimte erg fijn vindt! We zouden anders inleveren op woongenot als we kleiner gaan wonen.. we hebben zelf 2 jongen kinderen en ik heb nu in totaal 3 opvangkinderen en vind het fijn dat ze nu de ruimte hebben om te spelen binnen en buiten en boven de ruimte om rustig te slapen. En dochter kan nog rustig boven spelen op haar kamer als ze behoefte heeft aan rust. heerlijk.

Maar tips en ervaringen zijn welkom..;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

rustige week

Extra uitgaven deze week waren Een hoesje voor dochters nieuwe tablet, via wish 7,80 een broek voor dochter in de sale. keek voor mezelf...