Huishouden en fulltime gastouder ?

Eens een tipje van de sluier hoe ik het huishouden doe/regel/organiseer/voor elkaar krijg.. 

Eerst eens vertellen hoe het zit met mijn werkweek. ik heb nu 1 opvangkindje van 2,5 jaar die op vaste dagen en tijden komt. ma/di/do van 8.00-18.00 (zij eet dus ook mee, we eten om 17.30)  en op vrijdag van 8.00-15.00. 
Daarnaast zijn er nog 4 opvangkinjdes (2 zusjes, en 2 jongens uit 2 gezinnen). de 2 oudste kinderen zijn 4 en gaan dus naar school. ik breng ze dus ook in de klas of haal ze bij de klas op als dat in mijn werktijd valt.  Maar in totaal dus 5 opvangkinderen en aangezien ik zelf 2 kinderen heb, mogen er maximaal 4 tegelijkertijd hier aanwezig zijn. Hiervoor heb ik een hele fijne agenda. de Piens Planner. een fijne gezinsplanner met bovenaan een groot vak, bedoelt voor jezelf, maar deze gebruik ik voor de opvang. passen makkelijk de namen en tijden van de kinderen van die dag in ;) 
Hieronder voor elk van ons een eigen vak en 1 over voor wat algemene dingen.
De schoolkalender vul ik er altijd gelijk in zodat ik op de hoogte ben van de vakanties, maar ook de schoolzwemlessen van zoontje staan erin ivm helpen aankleden als dat lukt, studiedagen, schoolreis, schoolontbijt, serieus alles omdat ik het anders gewoon niet weet ;) 
Ook komen er vaak nog afspraken bij voor mn eigen kinderen. zo heeft de jongste anderhalf jaar lang logopedie gehad op donderdag en ze moeten beide elke 3 maanden naar de orthoptist. al die dingen komen in de agenda en regel ik in principe. Man doet de reguliere zwemles elke maandag omdat ik dat gewoon echt niet red (en ook wel vind dat hij ook zn steentje bij moet dragen aan het gezin haha. hij kan makkelijker een middag vrij nemen dan ik) 

Maar goed, dat is de normale planning. Nu het huishouden.. Zoals jullie zien werk ik tegenwoordig erg veel (vindt de spaarrekening erg fijn! en ook doen we we er veel leuke dingen van!)

Om die reden heb ik al ruim 2 jaar een lieve huishoudelijke hulp Voorheen poetste ik heel t huis elk weekend.. omdat ik er doordeweeks gewoon geen tijd meer voor heb. Dus toen besloten om iemand te laten komen. ze komt elke maandag 3 uur. dit kost me 40 euro per week dus de meeste maanden 160 per maand. Best veel geld, maar zo fijn dat het huis elke week weer werkklaar is. Er komen gewoon elke week 5 extra kids in huis.. Dit zorgt ook voor extra dagelijks werk. 
Zo heb ik ondertussen (dankzij de Flylady methode eigenlijk) routines opgebouwd. Smorgens is dat niet zo veel.. aankleden, haren doen, vaatwasser legen, kids klaarmaken voor school inclusief tassen, oogpleister, haren doen, enz) en meestal vanaf 7 of 8 u ook dus opvangkindjes erbij en dus aan het werk. 
Overdag vooral bijhouden. na de lunch dus afruimen alles in de vaatwasser (ook na ontbijt en fruit trouwens) en dan de vloer even vegen, vooral als er hagelslag is gegeten ;) )  
Savonds de vaat in de vaatwasser, doekje over aanrecht, gootsteen, fornuis, eigenlijk heel de keuken dus, de tafels, eventueel nog wat opruimen als dat overdag niet is gelukt, en de vloer vegen en een doekje over t toilet. zo is het huis weer klaar voor een nieuwe werkdag. 

Soms savonds nog een was, soms lukt het overdag als ik weet dat ik smiddags een kindje heb die slaapt.. dan stel ik m in dat de was dan klaar is en ik t kan ophangen, soms hangt mn man t savonds op (en soms vergeten we t beide en hang ik t nog op als ik onderweg ben naar bed.. ) Meeste was werk ik bij in t weekend. IK heb dan ook een standaard lijstje voor het weekend:

- Planten water geven
- Bedden verschonen
- Was bijwerken (meestal 3 wassen ofzo) en strijken
- Weekmenu maken
- Boodschappen bestellen bij jumbo en lijstje maken voor Dirk op maandag
- Excel bijwerken (gewerkte uren bijwerken, financieel schema bijwerken etc)
- Vuilnis wegbrengen als dat er nog staat
- Kattenbakken verschonen
- Glas wegbrengen als dat er staat

Dankzij de wekelijkse huishoudelijke hulp valt dat lijstje wel mee. (normaal kwam er dus nog 3 u poetsen bij) en hebben we ook de tijd om leuke dingen te doen in het weekend!

Uiteraard doet mn man dus ook zeker wel wat! om het even samen te vatten: op maandag de zwemles van zoontje (geen huishouden maar zeker wel belangrijk!), op dinsdag haalt hij de bestelde boodschappen. Brengt af en toe retouren terug omdat ik dat niet altijd redt of gaat eens naar de action oid met ook een lijstje van mij :p Brengt meestal de vuilniszakken naar de ondergrondse container, zet de papierbak elke maand aan de straat en weer terug, doet de klussen in huis of tuin (hij heeft van een tuinhuisje wat we zelf niet gebruiken maar er al stond toen we t kochten een huisje gemaakt voor de kids.. met tafeltje, bankjes, etc. zo leuk! maar ook de achtertuin is betegeld in Mei dit jaar, hij heeft al t voorwerk gedaan om kosten te besparen en toen we dit huis kochten heeft hij 9 weken lang geklust zodat t helemaal af was als we erin gingen, moet ook wel als gastouder.. maar hij heeft t meeste zelf gedaan met zijn vader, mijn vader+man, mn zusje + vriend, alleen laminaat heeft hij laten leggen voor een groot deel omdat het om 4 verdiepingen gaat. na 1 verdieping was hij t aardig zat haha ) en juist door alle routines helpt hij ook vaak mee als ik bijv beide kids naar bed breng, ruimt hij beneden op etc. heel fijn en heel blij mee!!

Het is vooral bijhouden dan blijft het behapbaar. en dat voor een notoire uitsteller.. dat heb ik echt af moeten leren want dan zit ik in een negatieve spiraal.. juist door bijhouden blijft het te doen! en dankzij de shiny sink (wat ondertussen een compleet schone en opgeruime (nou ja voor mij dan) keuken is) van FLYlady kom ik smorgens beneden in een heerlijk schone, opgeruime keuken die klaar is om weer gebruikt te worden die dag! ipv de rommel van de avond ervoor zodat de moed al in je schoenen zakt smorgens omdat je nog zoveel moet doen om uberhaupt aan je dag te kunnen beginnen.. voor mij als avondmens is dat echt perfect! smorgens kan ik gelijk starten met alles wat moet, zonder dat er nog iets staat van de dag ervoor dus een heerlijk fris begin van de dag! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

rustige week

Extra uitgaven deze week waren Een hoesje voor dochters nieuwe tablet, via wish 7,80 een broek voor dochter in de sale. keek voor mezelf...